Skip to main content

Pinsetur, Sognefjorden, Norge 2013-05-19 til 25

P51927282013-05-19Pinsetur 1. dag på vandet.

Op kl. 07,30 og spiste morgenmad inden vi tømte det sidset i bilerne og så til Sogndal med dem, mødte Martin og kørte til Bøyum Camping i Fjærland, hvor vi satte bilerne,

inden Martin kørte os tilbage til Kaupanger.

Pakke det sidste i kajakkerne og var på vandet kl. 12,00 i 23g C og vindstille.

Fra Kaupanger ud til Sognefjord, krydsede over og spiste frokost på pynten lige inden Aulandsfjorden.

På vandet og rundt om pynten ind i Aulandsfjorden.

Lidt inde  var et vandfald hvilket vi bare måtte bruge 5 min.på at lege i strømmen i.

De sidste 4-5 km. gik i fin stil og vi kom til Breisnes, fandt det nedlagte landbrug og kom på land.

Lejeren blev slået op et stykke over vandet med plant græs og fin udsigt. Bandt alle kajakkerne til træer bare for en sikkerheds skyld.

Eftermiddags kaffe og kage, nød solem som virkelig bagte. Nogle tog sig en lur i græsset mens andre nød omgivelserne.

Andre samlede brænde til bål hvorpå vi skulle lave pasta og kødsauce sammen med en gryde grøntsager og kål.

Maden blev spist, opvasken klaret, en kop rødvin mens vi talte om dagens indtryk.

Aftenkaffe, hyggede omkring bålet, alle havde haft en fin dag og trak sig tilbage som trætheden meldet sig. 20-25g C. 0-3 ms sr

2013-05-20, Pinsetur 2. dag på vandet.P5202791

Vågnede kl. 07,30 i tørt og lunt vejr men med vekslende skyer.

Kaffe, morgenmad og så klar til og tage på vandet kl. 10,00.

Roede ned langs kysten fra lejerpladsen på Breisnes for og se på vandfald.P5202809

Strømmen fra det ene blev brugt til lidt leg.

Vidre ned langs kysten runde vi en lille pynt lige inden vi fik kig ind i Aulandsfjrden, lettede en havørn lige forand os. Lettere overrasket / forskrækket fik vi naturligvis ikke taget billeder af den.P5202812

Vi krydsede over fjorden til det lille fur og skulle der have lidt guf. En lille famillie på 3 havoddere betragtede os lige som vi gjorde med dem. Havodderne kom tættere og tættere på så man til sidst kunne se deres knurrehår.

Kraftige plads og sprøjt fortalte os de nu syntes vi var kommet for tæt på hvad de betragte som deres.

Længere ind i Aujlandsfjorden, forbi en voldsomt vandfald,det blev fotograferet alt imens der ud af ingen ting kom 5 marsvin p 3 gange i tæt formation og med høj fart, så dem så vi ikke mere til.

Tilgengæld mødte vi så en ny flok havoddere på 4. De fuglte os lidt og forsvandt så igen.

Dagens mål var Styvi og vel fremme spiste vi frokost. En gamme maskine til lægning af kartofler blev brugt til anretning af frokosten.

Båden 1 km før og og også 1 km. efter Styvi var der fine muligheder for landgang og lejerplads.

Efter frokost og afslapning gik turen tilbage mod vores lejer igen.

Turen til bage så helt anderledes ud nu end da vi roede ind i fjorden.

Samlet tilbage på Breisnes,fik klædt om og lavet kaffe som vi samledes om.

Madlavning i fællesskab og aften hygge.

En rigtig fin dag.

2013-05-21 Pinsetur 3. dag på vandet.P5212894

Stod op kl 07,00 og begyndte på morgenmad og pakkede sammen.

Kajakkerne på vandet, og krydsede så over til et stort vandfald på den modsatte side af fjorden.

Henne ved vandfaldet forstod vi hvorfor vi havde kunne høre det de sidste to dage.

Hvis man ser godt efter kan man se to kajakker i venstre side af vandfaldet.

Det var enormt storg og samtidige meget skukt.

Vi foresatte vidre rundt langs klippekysten, rundede to pynter mod venstre.

Et glansbilled af en lille by for enden af de smukkeste dale som løb sammen lå.

Fresvik var stedet for frokost, vand, købmand og affald.

I solskin sad alle mand på række som små artige børn og spiste en velfortjent is.

En god pause og så afsted mod dagens lejerplads, Haugaviki på vestdiden af Fimreiteåsen. Hos købmanden sagde de der ikke var noget og tage fejl af. Alt var stejlt undtagen hvor vi skulle sove.

Afsted mod målet, turen derover var et kryds på ca. 7 km. så der blev holdt godt sammen i gruppen. Et marssvin svømmede forbi i adstadigt tempå.

Vel i land fik vi slået lejer og så kaffe, mad og hygge.

Tror alle har været lidt trætte sa i går var en lang dag, så de 17 km. vi har roedet i dag har rakt.

Alt i alt endnu en god dag, flot natur og godt selskab.

2013-05-22, Pinsetur 4. dag på vandet.

Stod op kl. 07,00 og samlede mine ting lidt sammen.P5222943

Morgenmad kl. 08,00, pakkede lejeren ned og så i kajakkerne.

Der var lovet lidt vind 3-5 ms fra vest og 18 mm regn fordelt over 12 timer.

Vi skulle krydse indsejlingen af den fjordarm som ender i Sgnedal og da skyerne hang tungt over fjællene valgte jeg det sted hvor krydset var kortes, ca. 1,5 km. selv om det lå ca. 4 km. fra vores lejer. Efter max 10 min. på vandet kom ud af det absolutte ingen ting 3 bølger på 1,5 m volsomt hurtigt, alle andre bølger var omkring 20-40 cm. Alle klarede gudskelov de 3 store bølger.

Efter krydset fik vi lidt chokolade, frugt og andet krudt, og  fulgte så kysten helt nær op til Laikanger og gik i land ved den gamle kirke.

Her skulle være en købmand, men den lå bare 2,5 km. fra hvr vi var, så jeg gik til kønmanden mens gruppen spiste frokost og fik hvilet. Købmanden som pudsigt nok boede i Sogndal og kendte Martin og Tilde, spurgte jer om lejerpladser i Fjærlandsfjorden. Det skulle ikke være noget problem, og hvor jeg havde fået at vide der var mulighed skulle passe.

Tilbage med indkøbet og pakke kajakkerne. Imens vi pakkede så vi en sæl helt tæt inde under land i fuld gang med og spise en fisk den havde fanget. Ingen af os havde set sådanne noget før.

På vandet igen og mod pynten ved Hella,rundede den og så skulle der komme to nedlagte gårde, hvilket der også var, men på en fjældside så stegl det ikke var til og forstå man har kunne gå der. Vi tænkte det ikke var der og roede videre.

Vi rundede først et, så to, og så tre små hjørner men uden held.

Alle var nu mærket af modvinden, modstrømmen og regn , så vi valgt og tage et kryde over fjorden på omkring 1,5 km. mod nogle huse med små bådhuse.

Vi fandt et sted hvor vi kunne komme ind og kajakkerne kunne ligge hvis vi bandt dem fast til enden af bådrampen.

Jacob og jeg gik op i "byen" og fandt en ejendom med liv. Keld som åbnede døren gav lidt tøvende lov til vi kunne sove på marken.P5222955

Om marken var hans eller ej ved vi ikke, man vi kunne jo så altid sige han havde givet os lov. Teltslagning, lidt hvile mens jeg lavede mad og så blev der ellers spist, vasket op og så godnat uden aftenkaffe.

Vi var virkelig allesammen meget trætte, men selv om vi havde måtte lede efter et sted til og slå lejer havde også i dag været rigtig fin.

2013-05-23, Pinsetur 5. dag på vandet.

Vi sov allsammen længe efter gårdagens strabasser, men som folk kom ud af teltene var det med smil og godt humør.P5232958

Stille og roligt spiste vi morgenmad og pakkede tingene sammen.

At få tingene i kajakkerne var noget af en opgave da de alle lå bundet sammen på "Kelds" bådrampe til bådhuset, men det gik og vi kom alle godt i vandet omkring kl. 12,00.P5232961

Vi foresatte ind mod vores mål, bunden af Fjærlandsfjorden i medstrøm og medvind.

En havørn lettede ikke langt fra os og flæg langs med kysten, landede i et træ ned til vandet hvor den så på os mens vi så på den.

Vidre fremme krydsede vores vej et par marssvin.

Ud af ingenting ko pludselige og kraftige faldvinde ned gennem dalene og gav os modvind samtidig med strømmen vendte og dik mod os.

Kraftig vind betød frokost hvor vi var i håb om vinden ville aftage igen.

Vi fik spist og fyldt depoterne op og så på vandet igen.

Aftalen ar at holde os helt inde langs kysten og godt sammen. Alle var opsat på og  ro de sidste 7 km. der var til slutstedet.

Tæt sammenhold samtidig med alle holdt øje med hinanden betød vi efter 1,5 t kom til stranden hvor vi skulle ende.

Jacob Skov godt i land.

Lars Bjørn godt i land.

Flemming Stald godt i land.

Lars Hyldested godt i land.

Lars Lyng godt i land.

Jan Etwal godt i land.

Da alle var kommet godt ind og ud af kajakkerne gik 3 mand hentede bilerne på campingpladsen 500 m derfra, mens de andre tømte og bar kajakkerne op hvor vi kunne læsse bilerne.

På campingpladsen slog vi telte op, fik et langt varmt og velfortjent bad.

Grillen jeg havde med hjemme fra blev tændt.P5232987

Jeg grillede pølser så alle kunne prøve og spise lomber.

Bagefter fik vi brune ris, grillet laks og sauce hollandaise.   Vi fik vasket op og drak en kop kaffe og så iseng inden turen hjem næste morgen.

Efter en god nats søvn spiste vi morgenmad, fyldte vores thermokander, og  smurt en klemme inden vi sluttede af med og se hele ruten på kort.

Det har været en stor oplevelse og meget lærrerigt og ro 5 dage her i fjordene, og alle deltager har gjort en stor indsats for og få en god tur.

En stor tak til alle for det. Skulle der blive en anden gang skal i være så hjertelig velkommene.  Vi fik på de 5 dage roedet 126 km.